פלורליזם רבני: הבשורה

אילון גולדשטיין, מתמחה בתחום המשפטים ועוסק בזכויות חברתיות

חמש שנים לאחר שהוציא את החוברת 'קריאת כיוון', הוציא בשבוע שעבר הרב אלי סדן חוברת שנייה. הרב סדן הוא מייסד המכינה הקדם צבאית בעלי שכבר מזמן איננה מכינה בלבד: מוסדות 'בני דוד' כוללים ישיבה גבוהה, מכינה, מכון הוראה ובית מדרש. אם יש דמות שניתן לומר עליה כי היא מנהיגת ציבור, זהו הרב סדן. הציבור שלו הרבה פחות אזוטרי מהציבור של מורו ורבו הרב צבי טאו, וכנראה יותר גדול ממנו. מן העבר השני, ציבור זה הרבה יותר מוגדר וצייתן מאשר הציבור של הרב יובל שרלו והרב בני לאו. לרב סדן אמנם יש כיום תלמידים בכל מקום, אך בניגוד ליוצאי ישיבות אחרות, תלמידים אלה עדיין רואים ברב סדן את מי שעיצב את תפיסת עולמם.

תמיד היתה בי סלידה מאותם 'בני דוד', שירו צרורות של משנת רבם על אף שלטעמי לא הבינו אותה מעולם, דבר שהוא בכדי לימוד חובה הן עליהם והן על רבם. את החוברת החדשה שכתב לקחתי לידי, בתקווה למצוא עוד הוכחה לכך שהחברה הדתית מאבדת את עצמה לדעת והופכת לחרדית יותר ויותר.

הופתעתי. הרב סדן יוצא נגד כפייה דתית ונגד הדרת נשים כראשון הפלורליסטים. הוא מבקר את פעילויות 'תג מחיר' ואת פריעת החוק בחסות התורה, מציין את חשיבות הדמוקרטיה ומסביר לתלמידיו שזו שיטת המשטר המיטבית כיום.

מאיפה זה בא? ברור כי מעל לכל, הרב סדן הוא 'ממלכתי'. גם בחוברת זו הוא מבהיר את נקודת המוצא שלו, לפיה אנחנו בתהליך מתמשך של גאולה שמדינת ישראל היא חלק הארי בו. הגישה הממלכתית מחייבת לשים את השותפות עם הציבור החילוני כערך עליון. כמעט בעל כורחו, ערך השותפות מחייב את הרב סדן לדבוק בדמוקרטיה, להילחם בהדרת נשים ולצדד בחופש הפרט. הוא מחייב אותו להיות, רחמנא ליצלן, פלורליסט.

צמד המילים 'הרב סדן פלורליסט' לפני כמה שנים, היה מעורר גיחוך. מה בין המשנה הסדורה והבטוחה בעצמה של 'ישיבות הקו' ובין פלורליזם אמיתי? עם זאת, אני מרשה לעצמי להניח שאם הדיון לא היה כולל את תמונת המאקרו, הרב סדן היה נשאר בעמדות שמרניות מאוד, כפי שבאות לידי ביטוי בפרק שעוסק בהדרת נשים. אבל הדיון כולל את תמונת המאקרו, משום שהדיון תמיד כולל תמונת מאקרו, והרב סדן יודע זאת.

על אף שאני חולק על עיקר התשתית הרעיונית של הרב סדן, ברור לי שלא בלבד שהוא מבטא גישה שפויה, אלא שזו גם הגישה היחידה שמאזנת בין הקצוות ויכולה להתקבל בציבור הדתי של היום. זה באמת מסמך שניתן להתכנס סביבו ועל אף שהחוברת הזו אינה ממצה, היא בהחלט מהווה נקודת פתיחה לשיח, ובמידה מסוימת גם קריאת כיוון.

פורסם 6.2.12

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: