פגיעה בצומת הטראומות

שבח וייס, לשעבר יו"ר הכנסת, ניצול שואה

השימוש בסמלים הקשורים לשואה וסמלים נאציים הוא פסול, שלא בהקשרם המקורי שנועד להנחיל את סיפור שואת העם היהודי לדורות הבאים.

הסוגיה העקרונית מתחלקת לשניים: סמלים חזותיים, כגון צלב קרס וסמלים אחרים של ה-SS כמו גולגלות ושאר סמלים פגאניים; וסמלים שבעל פה, כמו למשל הכינוי 'נאצי' שמושמע כלפי מי שאינו נאצי.

ייתכן שהתשובה לשאלה כזו, אם היתה נשאלת בעוד דור או שנים, היתה פחות טעונה. אפשר היה לשלב את המאבק נגד השימוש הפסול בסמלים אלה במסגרת החוקים הקיימים, כמו אלה האוסרים על פגיעה בכבוד האדם.

אולם הדור הזה הוא ככל הנראה הדור האחרון בו חיים בתוכנו שרידי השואה. עבור חלק מהם, זו לא רק פגיעה בכבודם ובמערכת הערכים האנושית והיהודית שלהם, אלא פגיעה בצומת הטראומות האישיות שהם נושאים, שלעתים גרועה מפגיעה פיזית.

בראותי את צלב הקרס השחור משחור, בכל וריאציה ובכל הקשר ואפילו בהקשריו ההיסטוריים, אני מרגיש כאילו מישהו הלם בראשי ובלבי. אני שוקע מיד בזכרונות אישיים קשים, שלי ושל משפחתי.

ברור שאם יש הצגת תיאטרון ומופיע שם שחקן בלבוש קצין נאצי, זהו חלק מה'נוף' ששייך אינטגרלית להצגה, וכן, כמובן, בספרות היסטורית ובמוזיאונים. לגבי היתר, עלינו להיזהר מאוד. יש אנשים שלא מסוגלים נפשית אפילו לשמוע מוזיקה של וגנר. כל אחד על פי אוקיינוס הזכרונות שלו, אובדנו ורגישותו. השאלה היא אם אומה, באמצעות המדינה, כוח החקיקה וכוח האכיפה צריכה להתערב בכגון אלה.

למרות הכל, לא הייתי מרחיב את מסגרת החקיקה הקיימת, ומשאיר את הנושא לטיפול השלטונות במסגרת החוק הקיים. מאידך, הדבר מטיל על הציבור את החובה להגיב בצורה החריפה ביותר, גם כאשר חלק מהשימוש בסמלים אלה הוא במסגרת 'סאטירות' עלובות וציניות או במסגרת של הפגנות סרות טעם.

 19.4.12

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: