רק לא להיכנס לפאניקה

 אדוארד אטלר, כותב מדור הרכב של 'מקור ראשון'

ביממה האחרונה, מאז שנודע על התאונה הטראגית סמוך לטבריה, פונים אליי רבים בשאלות הנוגעות לבלמי המכונית, ושואלים מה יש לעשות במצב חירום בו הבלמים לא פועלים; אחרים תוהים אם ניתן היה למנוע את התוצאה הנוראה בדרך כלשהי.

אני עונה להם כי הראשית לכל החולות הרעות היא העובדה שבתי הספר לנהיגה בישראל אינם מספקים לתלמידיהם ידע טכני כלשהו. מצב זה תורם לתאונות דרכים ובהן זו האחרונה, הקשה במיוחד, שבאחריות עליה נושא גם משרד התחבורה. לפני חלוקת רישיונות הנהיגה, המשרד אינו דורש מנהגים חדשים להוכיח ידע טכני בסיסי במבנה הרכב ובטיפול שוטף בו.

התאונה לא הייתה מתרחשת, לוּ נהג המיצובישי גרנדיס היה יודע שאפשר להוריד את מהירות המכונית בשילוב להילוך נמוך, במיוחד לנוכח העובדה שהברקסים 'נגמרו' ארבע דקות לפני הירידה התלולה – שהות מספקת כדי לעצור את המכונית באמצעות שילוב להילוכים נמוכים, ולבסוף משיכה בבלם היד.

משרד התחבורה נושא באחריות לתאונה מסיבה נוספת: הוא אינו דורש ממכוני הטסט שיבדקו את מצב הדיסקים והדיסקיות – מה שמצריך את הורדת הגלגל מהרכב – במקום להסתפק רק במדידה של כושר העצירה על רולרים מסתובבים. למעשה, במצב הנוהג כיום, גם דיסקיות שחוקות ודיסקים במצב אנוש עוברים בקלות טסט, במיוחד כשהם קרים ולא נדרש מהם מאמץ ממושך.

זאת ועוד: ודאי שאף אחד לא בודק אם נוזל המעצורים הוחלף במועד, לפני שאיבד מחמת זקנה וספיחת מים את יכולתו לעמוד בטמפרטורות גבוהות.

אין כאן מקום להאשים את הנהג בחוסר ידע או באיבוד תושייה ברגעי הלחץ, אך כאשר הבחין שהתאונה היא בלתי נמנעת, היה עליו לחפש דרך למיתון עוצמת ההתנגשות: למשל, להתחכך במעקה הביטחון במקום להתקיף אותו חזיתית.

טעות נוספת הייתה, כמובן, להושיב תשע נפשות במכונית המיועדת לשבעה אנשים. לו המודעות המוטורית הייתה גבוהה יותר במקומותינו, היה מוקד 100 – שדיבר עם הנהג לפני התאונה! – מציע לו להירגע, להסיר רגל מהגז, להוריד הילוך ולמשוך בבלם היד ברגישות ובהדרגה, כדי לא לשרוף אותו. במקום הדרכה בסיסית זו – המוקד שלח ניידת.

אולם מה לנו לבוא בטענות לפקידי הממשלה, כאשר עיתונאי רכב ותיק, בעליו של אתר הרכב netcar, שאמור להתוות כאן תרבות מסויימת, מלביש על התאונה בטבריה את האידיאולוגיה השמאלנית-אנרכיסטית שלו: "מעניין מי מצפה מפרימיטיביים שעושים 7 ילדים שיידעו לנהוג או שיתאימו את הרכב למספר הנוסעים, ושידאגו שכולם יהיו רתומים וחגורים (שלא לדבר על תחזוקה ראויה)…". ומוסיף אותו עיתונאי לגבי הנספים: "ואנשים כאלה יהיו כאן עוד מעט רוב, וכבר היום הם מנהלים לנו את המדינה".

במקום להאשים מגזרים ואנשים תמימים באסונות שנגרמים כתוצאה מטעויות (אנוש) ומרשלנות (מערכתית), עלינו לתקן את הטעון תיקון: להגביר את המודעות המוטורית, לעבות את תכני לימודי הנהיגה, לאלץ את משרד התחבורה לייעל את בדיקותיו, ומעל לכל: לאמץ תרבות מוטורית מקיפה ומודעת.

23.5.12

מודעות פרסומת

One Comment to “רק לא להיכנס לפאניקה”

  1. הכל כל כך נכון. אני לא יודע את הפרטים המדויקים אבל יש הרבה מאד אפשרויות להורדת מהירות. תרגמתי מאמר באנגלית על הנושא http://gadieid.blogspot.com/2012/05/breaking-without-breaks.html

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: