אינני קדוש מעונה

 הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, יו"ר מפלגת 'הבית היהודי' ושר המדע והטכנולוגיה

בימים האחרונים הודעתי ברבים על תמיכתי בחוק ההסדרה וקראתי לחבריי, השרים הלאומיים מהליכוד, ישראל ביתנו וש"ס להצביע בעדו במליאת הכנסת.

אני סבור כי מדובר בחוק ראוי ומוסרי. אולם ככל שנקפו הימים והשעות לקראת ההצבעה, גיליתי כי במקום שיווצר סחף בקרב השרים לתמיכה בחוק, ההיפך הוא שקורה. כמעט כל מי שהבטיח לתמוך בחוק, הן בשיחות אישיות והן בהצהרות פומביות, נטש בשלב כזה או אחר את ספינת המאבק, עד שלצערי נותרנו קול קורא במדבר.

במהלך השבוע האחרון קיימתי כמה פגישות עם ראש הממשלה, שניסה לשכנע אותי להתנגד לחוק. אני מצידי, ניסיתי לשכנעו בצדקת החוק ובמשמעות הקשה של הריסת בית בארץ ישראל. אמרתי לראש הממשלה כי אני מבין את התסבוכת שיצרה פסיקת בג"צ, אולם הממשלה היא הריבון ועליה להוכיח את מחויבותה להתיישבות במעשים, לא בדיבורים. דרשתי מראש הממשלה להפקיע את סמכויות שר הביטחון בהתיישבות ולהוציא לאלתר אישורים לבניה מיידית ברחבי יו"ש.

גם לאחר שראש הממשלה הסכים לכך והודיע כי ימנה אותי לממלא מקומו בוועדת השרים לענייני התיישבות, שתוקם לאלתר, סירבתי להודיע כי לא אתמוך בחוק.

בבוקר יום ההצבעה, לאחר הודעתו של השר ליברמן לפיה סיעתו מתנגדת לחוק, הבנו כי המאבק הוכרע סופית. כמה מראשי ההתיישבות, אישים מוכרים מאד, פנו אלי מיוזמתם וביקשו שאעדר מההצבעה כדי לא להביא לפרישת הבית היהודי מהממשלה, ולהמשיך להיאבק למען ההתיישבות כחבר בה. גם בהתייעצויות שקיימתי עם רבים מאנשי הבית היהודי והנציגים המוניציפאליים, הדעה הרווחת היתה כי אין לפרוש מהממשלה.

שתי ברירות גרועות עמדו בפני, ולאחר לבטים רבים אני סבור שבחרתי בגרועה פחות. היו שיעצו לי לגרום לראש הממשלה לפטר אותי, כדי שבהתמודדות לתפקיד יו"ר 'הבית היהודי-המפד"ל החדשה' אזכה בקלות כקדוש מעונה. דחיתי את הרעיון הזה; אני סבור שמנהיג צריך לגלות אחריות ולבקש את הראייה הכוללת. מי שפועל בשיטת 'הכל או כלום' – נשאר בדרך כלל עם הכלום.

גם אם הפסדנו בקרב על אישור חוק ההסדרה, אנו ממשיכים את המלחמה למען ההתיישבות. אני רואה חשיבות עצומה בהבטחה שניתנה לי על-ידי ראש הממשלה להרחיב את ההתיישבות בכל רחבי יו"ש בבנייה מיידית של 551 יחידות דיור מעבר ל-300 היחידות שייבנו בבית אל.

יש חשיבות אדירה בהחלפת שר הביטחון כבעל הסמכויות בנושא ההתיישבות. צריך לזכור שממשלה זו לא החליטה על ויתורים טריטוריאליים, וכממלא מקומו של ראש הממשלה בוועדה אדאג אישית כי קרקעות המדינה ישמשו מעתה קרקע פוריה להתיישבות.

'שלום עכשיו' ומפלגות השמאל היו שמחים על פרישתנו מהממשלה. לא נשחק לידיהם, ונמשיך להיאבק על ההתיישבות מהמקום בו מתקבלות ההכרעות – כי אין אלטרנטיבה של ממשלה ימנית יותר מזו.

נמשיך להיאבק ולנסות למצוא פתרונות כדי למנוע את פינויים של היישובים שעליהם מרחף צו הפינוי מבג"צ, ונוסיף לפעול בממשלה למען כל הדגלים הנוספים שאנו נושאים ברמה בתחומי החינוך, החברה וזהותה היהודית של המדינה. מניפי הגרזן על ההתיישבות יבינו במהרה כי על כל בית שהם תובעים להרוס – אנו נבנה עשרות.

8.6.12 


להשאיר תגובה

