גרפיטי ב'יד ושם' – פיגוע אסטרטגי

מאמר מערכת

הדי פיגוע הגרפיטי ביד ושם נדמו בתוך שעות אחדות. בסוף השבוע הנוכחי, כארבעה ימים לאחר גילוי הכתובות האנטישמיות בתחומי המוזיאון, ספק אם מישהו עוד זוכר. אולי דו"ח המבקר על המשט התורכי מלפני שנתיים, יזכיר לנו גם את מה שהתרחש אך לפני ימים ספורים.

כדי לסבר את האוזן: עיתון 'הארץ' גלגל את פרשת המין ההזויה באחד מחופי תל-אביב משך קרוב לשבועיים בכותרות ראשיות, עם גילויים סנסציוניים. פרשת פיגוע הגרפיטי ביד ושם שרדה באתר האונליין שלו משך שעות מעטות, ולאחר מכן לא התלווה להתרחשות שום מאמר דעה או פרשנות שהעיתון יודע להדגיש באמצעותם את השערוריות הגדולות לטעמו.

אין זה במקרה. 'הארץ', כנציג של קבוצת אוכלוסייה מסוימת שמטפחת את השמאל הרדיקלי וכעיתון שממומן בכסף גרמני, אינו רואה ב'יד ושם' אתר מקודש, אפילו לא אתר חשוב. יותר מכך: בהשוואה לסיקור ההדוק של כל כתובת הזויה במסגדים ברחבי הארץ, הסיקור האפסי למתקפת הגרפיטי ביד ושם מלמד, אולי, גם על רחשי לב מסוימים.

בחלק מכלי התקשורת, בוודאי בעיתון 'הארץ', הדעות אינן כל כך רחוקות מהדעות שבוטאו בצורה וולגרית ובוטה על קירות 'יד ושם'. בתקשורת לא מיהרו הפעם להשתולל על החרדים, כיוון שהיתה, כנראה, תחושה שאולי זה מעשה של אנשי שמאל רדיקלי, או של סוכנים פרובוקטורים.

צריך להכיר בכך שגם במקרה של המשט התורכי וגם במקרה של 'יד ושם', מדובר בפיגועים אסטרטגיים.

המשטרה והשב"כ אינם מודעים לסוג הלוחמה הזה. דרושה תזכורת מהעבר הרחוק ומארץ אחרת. "בערב חג המולד של שנת 1959 צייר צעיר גרמני בן 25 שנעזר במשתף פעולה צלבי קרס וסיסמה על קירות בית הכנסת בקלן שבגרמניה המערבית: 'הגרמנים דורשים – יהודים החוצה!'. אנדרטת זיכרון יהודית שהיתה ממוקמת לא הרחק משם, גם היא חוללה", נכתב בספר על הק-ג-ב מאת ג'ון בארון.

"בלילות הבאים צוירו צלבי קרס וסיסמאות אנטישמיות על בתי כנסת ובבתי קברות יהודיים ועל חנויות של יהודים ביותר מעשרים ערים במערב גרמניה. נשלחו איומים בכתב ובטלפון ליהודים". מגרמניה המערבית התפשטה המגיפה לכל הערים הגדולות בארצות המערב. המסר שהתקשורת והפוליטיקה העולמית חזרה עליו שוב ושוב היה: הנאציזם חוזר לגרמניה.

לימים נחשף כי הכל התחיל כמבצע מתוכנן של ראש המחלקה לתפקידים מיוחדים בק-ג-ב, שחשב שזה רעיון מצויין לזרוע מחדש גל של אנטישמיות במערב, במסגרת המלחמה הקרה. הכפשתה של גרמניה המערבית ופגיעה מדינית בה נחשבה להישג חשוב במסגרת העימות הבין-גושי.

יהיה זה לא רציני לקבוע מהי בדיוק המטרה של מי שביצע את פיגוע הגרפיטי ביד ושם, אבל די אם נרשום לפנינו את התוצאה הפשוטה שלו: תחושת הלם, בושה, ביזיון, 'חציית קו אדום' – כלומר, עוד פריצה בחישוקים המתפוקקים שמחזיקים איכשהו את החברה הישראלית.

ראוי להזכיר כי מעשה דומה כבר בוצע בעבר: היה זה הטייס יונתן שפירא שחילל את שרידי חומת גטו ורשה, כאשר צייר עליה סיסמה המשווה בין הגטו לעזה, והצטלם לידה.

האם ייתכן שכמו יונתן שפירא – שזכה כבר להכנס לשיר – גם מבצע מתקפת הגרפיטי ביד ושם הוא 'אחד משלנו'? המשטרה מחויבת להעניק קדימות לחקירת האירוע, ואם יש צורך לשתף בחקירה גם את השב"כ.

 15.6.12

מודעות פרסומת

One Comment to “גרפיטי ב'יד ושם' – פיגוע אסטרטגי”

  1. מה פרוש "אחד משלנו"? די לנו בפראנויה שאנו מייצרים לבד. כולנו "אחד משלנו", כולנו בני העם הזה. "אמני" הגרפיטי הללו הנם יהודים דתיים חרדיים והרמז כאילו הם פעילי שמאל שבמאמר המארכת אינו מבוסס ואינו אחראי.
    "יש ושם" אינו אתר קדוש כי אין אתרים קדושים. אין דבר קדוש מלבד השם.
    מי שפתח פתח לחילול הזה (לא של קדושה אלא של הזכר) הם השלטונות הציוניים המשתמשים השכם והערב בזכר השואה ובאסוציאציות שואתיות. כאשר הוא מופיע יום יום בסמרטוטונים, בל יתפלאו אם יש הוזלה והורדה של שיח השואה. זו חרב פיפיות — מרגע שמותר לעשות בה שימוש, לכולם מותר. כמובן אינני מתייחס לוונדליזם המגונה, אלא למסרים עצמם. מקוממים — והבאנו אותם על עצמנו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: