קרע באומה על מאבק אדמה?

הרב שלמה אבינר הוא רבה של שכונה א' בבית אל וראש ישיבת 'עטרת ירושלים'

למרות המתחים באומה על רקע ההתיישבות בארץ, יש לי בשורה טובה: כבר אין באומתנו שנאת חינם. כך כתב מרן הרב קוק: "ואם נחרבנו ונחרב העולם עימנו על ידי שנאת חינם, נשוב להבנות והעולם יבנה עמנו על ידי אהבת חינם".

כיוון שעינינו רואות שאנו קמים לתחייה, השממה פורחת, ערים נבנות, הגלויות מתקבצות, המדינה קמה, צה"ל עומד על משמרו, הכלכלה מתחזקת והתורה שבה לאכסנייה שלה – סימן הוא ששנאת החינם נעלמה, ובמקומה באה אהבת חינם. מפני חטאינו גלינו מארצנו, ואחרי גלות ארוכה של נדודים וגירושים, ייסורים ומכאובים, שמדות ופוגרומים – נתרפאנו מחטאינו והלב העקוב התיישר.

מרן הרב קוק מציין שבמהלך הדורות, רבני ישראל ראו חובה לעצמם לומר דברי תוכחה קשים לאומה כדי לעוררה לשוב לד', אך עתה נפל דבר והגיעה עת הניחומים: "נחמו נחמו עמי, יאמר א-להיכם, דברו על לב ירושלם וקיראו אליה, כי מלאה צבאה, כי נרצה עוונה, כי לקחה מיד ד' כפלים בכל חטאתיה", מצטט הרב את ישעיהו.

אמנם, אנו שומעים מכל עבר ביטויים של שנאה, ויש החוששים מקרע באומה, חלילה. ברוך ד', אלו תופעות בודדות של השוליים שבאומה. אמנם דווקא אלה מוצגים לראווה באמצעי התקשורת, אך לא בשל כך הם מייצגים את האומה.

המצב באומה טוב לאין-ערוך מאשר בחלון הראווה הקטן של הטלוויזיה. כל אחד יכול לשפוט בעצמו, בשלוש המערכות בהן הוא פוגש בני אדם ששונים ממנו: במשפחה, בעבודה ובצבא. בכולם נמצאים אלה לצד אלה חילונים ודתיים, ימניים ושמאלנים, אשכנזים וספרדים – וכולם חיים יחד באופן הגון מאוד.

לולא זאת, לא היה לצבא קיום, הרי הצבא הוא כולם בשביל אחד, אחד בשביל כולם. אם יהודי אחד נמצא בסכנה, מיליון חיילים יקומו להצילו! האם לזה לא ייקרא אהבת חינם?

נכון שאנו שואפים להרבה יותר ממה שיש בידינו עד כה, וגם נגיע אליו במאמצים משותפים. אך לעומת המצב ששורר בקרב עמים אחרים, וכן לעומת מצבנו האומלל לפני חורבן בית שני, בהחלט הננו יכולים להתפאר ולהכריז מתוך גאווה לאומית, גאווה טהורה דמלאה ענווה: יש אהבה.

20.6.12

כתיבת תגובה