על הצתת שריפות וכיבוי שריפות

מאמר מערכת

"הצלחת הכלכלה הישראלית במסגרת קשה ביותר של כלכלת העולם היא יוצאת דופן. התאוששתם מהר מאוד לצמיחה של קרוב ל-5 אחוזים ב-2010 וב-2011. השנה תסתכם כנראה בצמיחה של מעל ל-3 אחוזים, וקרוב ל-4 אחוזים בשנה הבאה. זו בהחלט תופעה יוצאת מהכלל… בנוסף אנו רואים אינפלציה ברמות מתונות ונשלטות באופן יחסי. האבטלה יורדת. ראיתם בוודאי מה שקרה בארצות הברית בתחילת החודש. האבטלה עלתה. באירופה, לרוע המזל, האבטלה ממשיכה לעלות… ישראל באמת נעה בכיוון הנכון בתנאים ובנסיבות מאוד מאוד קשים".

את הדברים האלה אמר בעת ביקורו לאחרונה בירושלים מזכ"ל ה-OECD, אנחל גוריאה. הם נותנים תמונה מסכמת בהירה ונכוחה לגבי פועלו של שר האוצר יובל שטייניץ. אלו התוצאות שלפיהן הציבור הישראלי צריך לשפוט את שר האוצר. מדובר על תפקוד ברמה חיובית ביותר, הטובה ביותר שאפשר.

בעל תפקיד בכיר, מבקר המדינה שהציבור נותן בו אמון, מנסה להדביק לשר שטייניץ מחדל שהקשר שלו אליו רופף ביותר. מיקוד הביקורת על שטייניץ ועל שר הפנים אלי ישי, יעמעם את המחדל הגדול שנקשר במערך מכבי האש. תגובתו של שר האוצר, לכן, היא נכונה. אין שום סיבה שיתפטר. ישנה כלכלת ישראל; לפי תוצאות תפקודה ולפי המצב החברתי-כלכלי אפשר לשפוט אותו, וזהו תחום קשה ביותר בלאו הכי.

הקשר שמבקר המדינה לינדשטראוס מנסה ליצור בין שר האוצר לאסון הכרמל שבו ניספו 44 שוטרים, מתנדבים ואנשי שב"ס הוא, למעשה, אבסורד. מיקוד הביקורת באחריות מיוחדת של השר שטייניץ חושפת בעיה של אמינות בדו"ח.

העובדה שהרפורמה שדרושה במערך כיבוי האש טרם יצאה אל הפועל, מלבד העברת האחריות למשרד לביטחון פנים, היא זאת שצריכה להעסיק את הציבור ואת הרשויות. אחת הסיבות לכך היא זכות השביתה המקודשת. במדינות מודרניות מתקדמות כמו גרמניה, יש שירותים ציבוריים שבהם לא קיימת הזכות לשבות. בישראל, לזכות השביתה יש גיבוי של מיעוט שהוא מספיק חזק כדי להצדיק יישום 'צדק חברתי' על גב האינטרס הציבורי.

מבקר המדינה, אם להשתמש בביטוי אירוני, נפרד מתפקידו בהצתה. הדו"ח הוא כמו פצצת תבערה שהוא משליך עם צאתו, תקדים שיצרו נשיאת בית המשפט העליון לשעבר בייניש ואחרים. למרות שסופת האש התקשורתית סביב הדו"ח תסתיים ככל הנראה כבר הבוקר, קשה לדעת אלו התפתחויות שליליות עלולות להעכיר בגללו את האוירה הציבורית.

אם אלי ישי ויובל שטייניץ (וגם בנימין נתניהו עם 'האחריות הכללית' שלו) נושאים באחריות אישית כזו או אחרת ל'אסון הכרמל', אין לדעת איזו מערכת הסתה עלולה להתפתח מכאן, ואלו הליכים משפטיים עלולים לנבוע ממנה.

בכל מקרה, אם הממשלה תתחיל לפעול בכוח ובנחישות כדי לכפות את הרפורמה בשירותי הכבאות, הציבור ייצא נשכר. כמו כן, עליה לשים דגש על היערכות למניעת שריפות וללכידת מציתים, לא פחות מאשר למערך הכיבוי, שכשמו כן הוא: עסוק בכיבוי שריפות ולא ביצירת תשתית מונעת.

אמנון לורד

21.6.12

כתיבת תגובה