חינוך של כולם

רן מלמד, סמנכ"ל מדיניות חברתית בעמותת 'ידיד'

לפני כארבע שנים התכנסה קבוצת הורים במבנה קטן באחת משכונות המצוקה באשקלון. יחד איתם היו מספר סטודנטים ותלמידי תיכון. הם היו מתוסכלים וכעוסים על מערכת החינוך.

"למה", שאלה אחת האמהות, "למה הילד שלי לא יכול להשתתף במסע של הנוער לפולין – רק משום שאין לי אפשרות כלכלית לממן לו את הנסיעה? איך יכול להיות שילדים, שהם תלמידים טובים ומובילים חברתיים, בכלל לא נרשמים לנסיעה כי הם יודעים שההורים שלהם לא יכולים לוותר על משכורת חודשית בשביל שיסעו לשמונה ימים לראות מקרוב איך רצחו באירופה ששה מליון יהודים?".

ההורים החליטו לצאת למאבק. הוא נמשך ארבע שנים, ובסופו קיבל שר החינוך גדעון סער, החלטה נכונה ואמיצה להגדיל את תקציב המלגות לתלמידים ממליון אחד לשנה לחמישים וחמישה מליון – פי חמישים. הישג אדיר. לפחות על הנייר, האפלייה נגמרה.

מערכת חינוך שוויונית אינה דבר של מה בכך. החוזק שבה, בראש ובראשונה, הוא בהיותה מערכת ציבורית חזקה, כזו שבה ניתנת הזדמנות אמיתית לכל תלמיד ללא קשר למוצאו, דתו, עמדותיו ומעמדם הכלכלי של הוריו.

כולם יודעים שההון האנושי הוא המשאב האמיתי של ישראל. כדי שבעתיד יהיו לנו עוד ועוד זוכי פרס נובל, יזמי הייטק, רפואה, ביוטכנולוגיה ושאר תחומים פורצי דרך, אנחנו חייבים לספק לילדים את הכלים הטובים ביותר. הכלים האלה חייבים להיות נגישים לכל אחד. זה תפקידנו.

מערכת החינוך מתיימרת להיות שוויונית, אך היא אינה כזאת. להזיז אותה לימין או לשמאל לוקח זמן רב והיא נחשבת למערכת מקובעת שרוב תקציבה מופנה לתשלום משכורות למורים ולהחזקת מנגנון בירוקרטי שתפקידו הוא קודם כל להגיד 'לא', 'אי אפשר', 'לא יכול. עם כל אלה אנחנו יכולים וצריכים להתמודד. כאן נכנסות לתמונה הזכויות שלנו כהורים, הזכויות של הילדים שלנו – התלמידים, וזכויותינו כאזרחים.

אין זה מספיק שיהיה לנו שר חינוך מצויין עם חזון מאחד. אין זה מספיק שבמערכת יש אנשים טובים. מה שחשוב הוא שנדע לדרוש מהמערכת את מה שמגיע לנו בזכות ולא בחסד. לפני כשנה הוקם על ידי תנועת 'הכל חינוך' מוקד מיוחד בשיתוף עם הקליניקה למשפט של אוניברסיטת חיפה.

המוקד הוקם מתוך הבנה שיוקר החינוך אינו פוגע רק ביכולותינו הכלכליות, אלא מרחיב את הפערים החברתיים, בין היתר באמצעות גביית תשלומי הורים בניגוד לחוק ובניגוד לאמות המוסר. הוא מטפל בפניות שעוסקות באפלייה במערכת החינוך על רקע עדתי, סוציו-אקונומי, דמוגרפי, הישגי וחינוך מיוחד.

מערכת חינוך כה מסובכת, דורשת מקצועיות אמיתית כדי לנווט בה בהצלחה. היא דורשת ידע ויכולות משפטיות כדי לאפשר לכל אחד שיש לו ילד או ילדה במערכת לקבל בשבילם את הטוב ביותר, את המקסימום שניתן כדי שההזדמנות שלהם תהיה זהה לזו שניתנת למי שמגיעים עם יכולות כלכליות גבוהות.

 1.7.12

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: