גיורי הרב דרוקמן: בשעה טובה

הרב שלמה אבינר, רבה של שכונה א' בבית אל וראש ישיבת 'עטרת ירושלים'

אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות של שלהי השבוע שעבר, האפילו מעט על ידיעה משמחת שהסתתרה בצל החדשות. בית המשפט קבע כי הגיורים של הרב חיים דרוקמן – זוכה פרס ישראל על מפעל חייו החינוכי אדיר המימדים – תקפים, והגרים שעברו דרך בית דינו הם יהודים לכל דבר.

עצם הגעת העניין לפתחו של בית המשפט, מעלה בקרב אחדים את השאלה אם יחסה של התורה לגרים הוא חיובי, או שישנה מצווה להקשות עליהם את התהליך. להם חובה עלינו לענות: יחס התורה לגרים ולגיור בכלל הוא יחס חיובי ואוהב, ושווה מעמדו של גר למעמדו של כל אדם מישראל.

הדבר מופיע כבר בתורה: "חוקה אחת יהיה לכם ולגר ולאזרח הארץ", כתוב בספר במדבר, ובארו חז"ל כי שווה הגר לאזרח לכל המצוות שבתורה. אמנם, ישנם כמה הבדלים בפרטי הלכות, ואין כאן המקום להאריך בהם. הבדלים אלה קיימים כמו שקיימים הבדלים בפרטי הלכות בין כוהן ולוי, ובין לוי וישראל. אבל כולם, כוהנים, לוויים ישראלים וגרים שייכים לכלל ישראל.

באים אחרים ואומרים: עלינו לבחון את מעשיו של הגר גם לאחר שנתגייר, אם הוא עומד 'בסטנדרט שלנו'. להם נאמר כי חכמינו פסקו שברגע שהגר התגייר – נמחק עברו והוא מתחיל חיים חדשים. לכן יש מצווה מיוחדת, להיזהר מאוד שלא להזכיר לגר את עברו, וכל מי שפוגע בגר על ידי שמזכיר לו את עברו או מעליב אותו בזה שרומז לו שהוא נחות דרגה, עובר על איסור תורה.

כמובן שאסור להעליב כל אדם מישראל, אבל בגר יש איסור נוסף: "כל המאנה את הגר… עובר בשלושה לאווין: "לא תונו איש את עמיתו", ומשום "אל תונו איש את אחיו", ומשום "וגר לא תונה". כך כתב הרמב"ם. פעמים רבות הגר בודד מבחינה חברתית, ולכן כל אדם ישר יבין כמה חמורה הפגיעה בו.

'טוב', יאמר האומר, 'יש מצווה לא להרחיק אותו, אבל אין מצווה לקרב אותו'. טעות. יש מצווה לאהוב את הגר בנוסף למצווה לאהוב כל אדם מישראל, כדברי הרמב"ם: "אהבת הגר שבא ונכנס תחת כנפי השכינה – שתי מצוות עשה. אחת מפני שהוא בכלל רֵעים (חברים) ואחת מפני שהוא גר". הקב"ה עצמו אוהב גרים שנאמר: "ואוהב גר". ולמה יש לקדוש ברוך הוא אהבה מיוחדת כזו? הסבירו חז"ל, שגר אינו דומה לאדם מישראל אשר שייכותו לאומה טבעית. אנו צריכים להחזיק טובה לגר, שהניח משפחתו ובית אביו, והניח אומתו וכל אומות העולם ובא לו אצלנו.

אולם יש למדנים שמקשים מדברי חז"ל, שאמרו כל מיני דברים על כך שיש להרחיק גרים. כבר כתבו על זה בעלי התוספות, ששם מדובר שמשיאין אותם להתגייר, מה שנקרא מיסיון, או שמקבלים אותם מיד ובלי בדיקה. אבל אם באים נוכרים ומתאמצים להתגייר, יש לקבלם, שהרי נענשו אברהם, יצחק ויעקב שלא קיבלו את תמנע שבאה להתגייר – והלכה ונהייתה פילגש לאליפז בן עשו ויצא ממנו עמלק.

בוודאי שאין אנו מנסים לשכנע אף אדם להתגייר. גם מי שבא להתגייר, אנו בודקים אותו שבע בדיקות וחקירות ואין אנו מקבלים אותו עד אשר מתקיים בו מה שנאמר ברות: ותרא כי מתאמצת.

וכל אדם מישראל שמתפלל ושם לב, הריהו אומר שלוש פעמים ביום: "על הצדיקים… ועל גרי הצדק", בהם נכללים הגרים עם הצדיקים. על כן שעה טובה היא לישראל, שנתברר בה שגיורים רבים הם כדת וכדין ומקרבים את ישראל לאביהם שבשמיים.

30.4.12

כתיבת תגובה