אי רצון להתחלק בעושר – מעשה סדום

עמית גבריהו, תלמיד מחקר בחוג לתלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, ממקימי ישיבת 'תלפיות'

עם ישראל לא אוהב זרים. אנחנו מעדיפים שיהודים וערבים יחיו ביישובים נפרדים וילמדו במערכות חינוך שונות. אנחנו לא בטוחים מה לעשות עם תיירים – הם משאירים כאן כסף, אבל גם מתחתנים עם הילדים שלנו. את הזרים שאפשר להרחיק מכאן אנחנו מרחיקים. הנה, באו מסתננים מאפריקה והסכמנו, בחצי קריצה, שהמצרים יירו בהם. אחרי שזה הפסיק לעבוד, התחלנו לבנות גדר. עכשיו העברנו את חוק המסתננים: כליאה ללא משפט של כל לא יהודי ללא ניירת למשך שלוש שנים (!) וכליאה של עד חמש עשרה שנים לאותן נשמות טובות שינסו לעזור לפליטים הללו.

בד בבד פתחנו במתקפה תקשורתית, כדי להסביר לעולם כולו שאלה לא פליטים. במדינות המוצא שלהם לא כולם נרדפים, רק חצי מהאנשים ובכלל, כבר שבוע שלא היה קרב יריות בדרום סודאן. גם אם רע שם – הרי רע בכל אפריקה. הם לא פליטים, אנחנו מסבירים, הם מחפשים עבודה. ואנחנו לא צריכים לתת להם עבודה. את העבודות שהם יכולים לעבוד בהם כבר נתנּו לזרים אחרים, מתאילנד ומרומניה, שאותם אפשר להחזיר הביתה אחרי כמה שנים על ילדיהם הבלתי חוקיים. כי, כאמור, הם זרים. שלא יישארו פה.

אין ספק: מדינה מודרנית צריכה גבולות מאובטחים. היא צריכה לדעת שלא נכנסים אליה סוחרים בבני אדם או סמים או פצצות. המדינה גם רשאית להחליט מי וכיצד נכנס אליה. אבל אנחנו לא סתם מדינה. אנחנו – כפי שבני קצובר הזכיר לנו השבוע – מדינה יהודית.

יהודים כידוע הם ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים. הלכה פסוקה היא ש"מי שיש בו עזות פנים ואכזריות ושונא את הבריות ואינו גומל להם חסד – חוששין לו ביותר שמא גבעוני הוא" (שולחן ערוך אבן העזר) חוק המסתננים כולו שנאת הבריות, אכזריות, עזות פנים ומניעת חסד. זהו לא חוק יהודי ולא חוק של מדינה יהודית – אז מהיכן בא החוק הזה?

כל התשובות נמצאות בספר הספרים: זהו החוק של סדום. כבר יחזקאל עמד על כך: "הנה זה היה עוון סדום אחותך: גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה ויד עני ואביון לא החזיקה". חז"ל במכילתא דר' ישמעאל פירשו: "אמרו אנשי סדום. אין אנו צריכין שיבוא אדם אצלנו. אלא הרי מזון יוצא מאצלנו וכסף וזהב ואבנים טובות ומרגליות יוצא מאצלנו. נשכח את הרגל מבינותינו". או, בעברית פשוטה: אנשי סדום חוקקו חוק, שכל תכליתו למנוע הגירה למדינת הרווחה שלהם. המדרש אפילו לא מתעניין בסיבה שהמהגרים ניסו לבוא לסדום. הם נענשו כי לא רצו להתחלק עם זרים בעושר שנתן להם הקב"ה.

תירוצים והשואות למדינות נאורות יותר או פחות יש למכביר, אבל התירוצים הללו לא עומדים בפני האמת הפשוטה: חוק המסתננים אינו חוק יהודי ואינו נאה למדינה יהודית. חוק המסתננים יאה לשתי ערים שכבר אינן: סדום ועמורה.

 

פורסם 15.1.12

3 תגובות to “אי רצון להתחלק בעושר – מעשה סדום”

  1. באפריקה גרים בסביבות מיליארד אנשים. תנאי החיים אצלנו טובים יותר מתנאי החיים של כמעט כל האנשים האלה, ולכן אם נרשה להם חלק גדול מאוד מהם יעדיף לחיות כאן.
    אתה באמת חושב שאנחנו צריכים להרשות את זה? שאין לנו זכות מוסרית להגביל את ההגירה?
    אין פה שנאת הבריות ולא התאכזרות. אנחנו לא רוצים לפגוע במישהו מהאנשים האלה, רק לא יכולים לאפשר להם לבוא ללא הגבלה.
    יש בארץ כבר עשרות אלפי מסתננים. לא מדובר בחשש שווא, אלא בעובדות.
    ואשר לסיבה בגללה הם מגיעים, שבעינייך לא חשובה –
    אני חושבת שגם אם היה מדובר בפליטי רצח עם לא היינו יכולים לקלוט כל מספר ללא הגבלה. ההבדל הוא, שמתוך רגישותינו הרבה למצבם של אנשים שאין להם מקום מקלט בעולם היינו משקיעים מאמצים רבים לנסות לעזור להם – אולי מרשים להם להכנס באופן זמני, אולי מרשים להם להכנס למחנות שמיוחדים לכך אבל לא לכל מקום בארץ, אולי שולחים עזרה כלכלית כדי שיוכלו להקלט במקומות אחרים בעולם, וכו'.
    כאשר מדובר במחפשי עבודה, הבעיה המוסרית קטנה יותר – אין לנו חובה מוסרית לחלוק את מה שיש לנו עם כל אדם בעולם, ובטח שלא בצורה שתהרוס את מדינת ישראל כמדינה יהודית. הפתרון של הזמנת כל העניים באפריקה לישראל אינו נכון, אינו מוסרי, ולא יעבוד.
    אם אנחנו באמת רוצים לעזור להם צריך לעזור להם בארצותיהם. להקים בסודן ובאריתריאה בתי ספר, בתי חולים ובעיקר מפעלים. להשקיע שם כספים וליצור מקומות עבודה.
    כך צריכים לנהוג רחמנים בני רחמנים.

  2. אולי יש זכות מוסרית להגביל את ההגירה – אבל לא לפליטים. בניגוד לפרופגנדה של הממשלה, רוב מי שעוזב את ביתו וצולח את סודאן וסיני ברגל לא עושה את זה כי הוא מעדיף לשטוף רצפות באילת מאשר לרעות צאן באפריקה. הוא עושה את זה כי אחרת ימות במלחמה.
    את צודקת שצריך לעזור להם בארצותיהם. אבל אם הם כבר כאן, צריך לעזור להם כאן. ובעניין המדינה היהודית: לא רוב של יהודים עושה מדינה יהודית, אלא אורח חיים יהודי. אין עניין שהרבה יהודים יגורו יחד במדינה אחת רק כדי להתנהג כמו האכזריות שבאומות.
    פשוט החליפי 'אפריקאים' ב'יהודים'. גזרי את המסקנות לבד.

  3. תודה רבה על העמדה היהודית המוסרית האמיצה והלא-פופולרית. גם לי נמאס מההסתגרות הגטאית ושנאת הגוי נטולת החמלה וגם אני חושב שרבותא יש למדינה יהודית אם היא מוכיחה זאת בפעולתה כשקשה ויש אי-רצון. אגב, אני מחיל זאת גם על "חוק האזרחות" המגרש הורים מעם ילדיהם.
    על ישראל להיות המתוקנת שבאומות העולם ולא להצדיק את כל טינותינו ודעותנו הקדומות בדיבור על מצב חרום הישרדותי נצחי. יהודים תמיד חיפשו מקלט אצל הגויים והפעם תורנו בהיסטוריה לספקו.

כתיבת תגובה