האלוף ידלין: הפתעות טובות

מאמר מערכת

 אתמול הופיע במפתיע האלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, בוועידה הרעיונית של מפלגת העבודה. מחוץ למסרים המעניינים שהעביר בנושא איראן והצורך לחשוב על היום שאחרי תקיפת הגרעין שם, הרושם שנוצר בעקבות הופעתו היה כי מתאים לידלין להיכנס לחיים הציבוריים.

דא עקא, כמו הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי וראש המוסד לשעבר מאיר דגן, גם ידלין כנראה לא יספיק למצות את מלוא תקופת הצינון שלו לפני הבחירות הבאות. אלה יהיו, כנראה, בתוך שנה, ושלושת בכירי הביטחון בדימוס לא יספיקו להשתתף בהן לפי לוח הזמנים הקיים. יתכן שידלין והאחרים גם אינם רוצים לקפוץ למים הפוליטיים.

ידלין אמר כי לא בא לשאת נאום בחירות פוליטי, ועמד בדיבורו. זו היתה הרצאה מקצועית, שבנושא אחד לפחות לא ערבה לאוזני עסקני מפלגת העבודה: ידלין דיבר על הצורך להגדיל את תקציב הביטחון – שכולם רוצים לקצצו מתוך מטרה ברורה להתחנף לאופנת המחאה החברתית.

למרות זאת, האפשרות שעמוס ידלין יכנס למשבצת האישיות הביטחונית ששלי יחימוביץ' כל כך זקוקה לה על ידה, מגרה את הדמיון. כדי שידלין יכנס לצמרת המפלגה מישהו צריך לעשות את העבודה הפוליטית השחורה שתאפשר לאישיות כמותו להיכנס לפוליטיקה – לפני תום תקופת הצינון הארוכה.

לא קשה גם לדמיין את הגורמים שיבלמו בגופם כל ניסיון לקצר את תקופת הצינון של אשכנזי וידלין. העסקנים הוותיקים המאיישים את ספסלי הכנסת, נאחזים חרדה כל אימת שמופיעה באופק אישיות מנהיגותית כריזמטית ואינטליגנטית, בעיקר כזאת שבאה משורות הצבא.

הפעם, לשם שינוי, לא רק העסקנים הוותיקים ינסו למנוע את כניסתם של ידלין, אשכנזי או דגן למערכת הפוליטית; נראה שגם הרמטכ"לים הרבים האורבים מתוך המערכת הפוליטית לתפוס את משבצת ראש הממשלה או שר הביטחון, לא יאהבו מתחרים חדשים.

אם ידלין יתייצב ליד שלי יחימוביץ', הוא עוד עלול להיות מועמד להחזקת תיק הביטחון, בקונסטלציה לפיה לאחר הבחירות הבאות העבודה תצטרף לממשלת אחדות. הציבור יאהב את זה – אהוד ברק ושאר המתחרים על התיק לא יאהבו את זה.

תקופת צינון של שלוש שנים, במקרה של הפוליטיקאים לעתיד שאולי רוצים אבל לא יכולים, היא ארוכה מדי. מה ההבדל העקרוני בין שנתיים או שנתיים וחצי לשלוש שנים?

יש בהחלט מקום לנקיטת הצעדים החוקיים שייאפשרו למי מהבכירים שרוצה להצטרף לחיים הפוליטיים במסגרת אחת המפלגות, לעשות זאת. למרות שישראל, אולי, אינה מחכה לאשכנזי ולדגן, נראה שהיא כן מחכה לעמוס ידלין.

אין זה משנה אם חולקים על עמדותיו בנושאים כאלה ואחרים. הופעתו אתמול בזירה המפלגתית נותנת תחושה שיש לאיש הזה הרבה מה לתרום.

אמנון לורד

23.4.12

כתיבת תגובה