תהלוכת תחפושות בארץ ההבטחות

מאמר מערכת

נעים לצאת לרחובות בימים אלה: השמש חזרה לשכון באמצע השמיים, בחוץ כולם מסתובבים מחופשים ומקושטים במגוון של צבעים מקטון ועד גדול. התאריך בלוח השנה מורה על חג הפורים. לא רק בארץ בחרו השנה תחפושות מקוריות: גם בארצות הברית הרחוקה יש כאלה שהחליטו להתחפש. אמנם לא מדובר בתחפושות מנייר או מפלסטיק אלא בתחפושת של מילים והבטחות, אבל בואו לא נדקדק יותר מדי במנהגי החג.

מי בחר השנה להתחפש? בעיקר אלה שלוטשים עיניים לתפקיד הנחשק מכל – נשיא ארצות הברית. זו גם הסיבה שלא חג הפורים דחף אותם להלביש על עצמם תחפושת שזרה להם, זהו חג הבחירות שקרב ובא. פתאום כולם הפכו להיות נחושים מול האיום האיראני. בצד הרפובליקני התחפושות מגוונות – מאלה שקוראים לאפשר לישראל לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, ועד אלה שגורסים שארצות הברית צריכה לעשות את העבודה בעצמה. בצד הדמוקרטי הדברים נראים פחות או יותר דומה. הנשיא אובמה נזכר שאסור להגביל את ישראל מלעשות את מה שהיא מאמינה שנחוץ לשם הגנה עצמית. גם שר ההגנה שלו, שרק לפני כמה שבועות הזהיר את העולם ממתקפה על איראן, מספר לכל מי שרק מוכן לשמוע שארצות הברית תפעל צבאית נגד הרפובליקה אם יידרש.

את הדברים אמר שר ההגנה בכינוס איפא"ק שנערך השבוע בארצות הברית. גם הנשיא אובמה והמועמדים הרפובליקנים פיזרו את ההבטחות שלהם מעל אותה במה מכובדת. בעצם, מה אכפת להם? ממתי מישהו מהמועמדים נדרש לקיים את מה שהבטיח לפני הבחירות, במיוחד כשמדובר בהבטחות שנוגעות למדיניות חוץ? מישהו באמת מאמין שהאזרח האמריקני יבוא חשבון עם מי מהמועמדים על כך שלא הפציץ באיראן? אבל לצורך פתיחת פנקס השיקים היהודי – ההבטחה תופסת. היהודים מוקסמים מדברי החנופה.

קשה שלא לשכוח את הפעם הקודמת בה הנשיא אובמה עמד מעל אותה במה, רגע לפני בחירות. השנה היתה שנת 2008 והתחפושת שעטה על עצמו אז היתה חליפת 'שומר ירושלים'. כן, מה ששמעתם: ההבטחה של אובמה דיברה אז על ירושלים ישראלית, שלמה ומאוחדת, בלי להזכיר 'מזרחית' או 'מערבית'. אין צורך להזכיר מה קרה רגע לאחר הבחירות: התחפושת עלתה באש והאמריקנים בעטו בעכוז הישראלי בכל פעם שמישהו דיבר בקול רם על בנייה ישראלית בירושלים.

לבסוף, קשה היה שלא לשים לב לתמיכה הכמעט מוצהרת של שני האישים הישראלים הבכירים שביקרו השבוע בארצות הברית, במועמדים שונים לנשיאות. נתניהו – במועמד הרפובליקני – מי שלא יהיה – באמצעות דחיית דברי אובמה על כך שיש עוד זמן לדיפלומטיה. הנשיא פרס – באובמה, אותו כינה 'הידיד הגדול ביותר שקם לישראל'. מה לגבי ההבטחות שהופרחו השבוע לאוויר? אפשר לבקש מפרס שיזכיר לכולנומה נהג לומר ראש הממשלה המנוח, לוי אשכול, בנוגע להבטחות: "זה נכון שהבטחתי. אבל לא הבטחתי לקיים".

זאב קם

8.3.12

כתיבת תגובה